دستاورد های واحد برق و ابزار دقیق

1- پروژه ساخت داخل سيستم كنترل DCS ، PLC :

مشخصات: سيستم هاي كنترل DCS و PLC به صورت Hart كه بيش از 80 درصد تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري در داخل توليد مي گردد.
باتوجه اينكه سيستم هاي كنترل در دنيا بدليل كاربرد بسيار زياد آن و مخصوصا پيشرفت سريع تكنولوژي به سرعت در حال توسعه مي باشد و باتوجه به امكان تهاجم بدافزارها از طريق اين سيستم به داخل كه در گذشته نيز اتفاق افتاده است لذا لزوم ساخت سيستم هاي كنترل در داخل داراي اهميت مي باشد كه با توجه به اقدامات قبلي در خصوص ساخت داخل آن و همچنين تشديد تحريم ها به جهت بومي سازي كامل، شركت اسپك از طريق شركت ساب تك كيش اقدام به طراحي و ساخت سيستم كنترل DCS بر اساس تكنولوژي روز دنيا از شركتهاي Emerson و Honeywell نموده كه گواهي هاي تست مربوطه اخذ و توسط نمايندگان مجتمع هاي پتروشيمي بازديد و مورد تاييد قرار گرفته است .

2- پروژه ساخت داخل كنترل ولو و قطعات يدكي مربوطه :

مشخصات: ساخت قطعات يدكي (Internal Part)و Actuator انواع كنترل ولو و MOV,PSV,PCV و …
آخرين وضعيت: باتوجه به كاربرد و نياز مبرم صنايع پتروشيمي به شيرآلات كنترلي و اعمال تحريم هاي جديد، اين شركت با همكاري شركت هاي سازنده معتبر داخلي (رستا گروه قشم و برنا صنعت توس) اقدام به طراحي و ساخت قطعات كنترل ولو هاي موجود در مجتمع هاي پتروشيمي نموده است كه اولين قرارداد با پتروشيمي برزويه (نوري) منعقد و در حال انجام مي باشد كه بر اساس توافق بعمل آمده با توجه به اينكه اين پروژه براي اولين بار در داخل به صورت تخصصي در حال انجام مي باشد در صورت موفقيت در تست هاي فني و اجرايي قطعات فاز اول، كليه كنترل ولو ها و قطعات مرتبط موجود در مجتمع نوري و سايرمجتمع ها داخلي سازي خواهد شد

3- پروژه ساخت سيستم هشدار دهنده مركزي (Siren) پتروشيمي  بندر امام :

مشخصات:  سيستم هشداردهنده الكترونيكي هوشمند و فرمان پذير به صورت Wireless با قابليت كابلي و امكان هشدار صوتي با تن هاي مختلف آخرين وضعيت: باتوجه به وضعيت كنوني كشور و نياز مجتمع ها جهت جلوگيري از هرگونه تهاجم خارجي لزوم طراحي و ساخت سيستم هشدار دهنده مركزي با آخرين تكنولوژي روز دنيا در سايت ها مورد نياز است كه در اين خصوص مجتمع پتروشيمي بندر امام درخواست خريد و نصب و راه اندازي اين سيستم را نموده و با توجه به اينكه سيستم مذكور از نظر سخت افزاري و نرم افزاري بسيار حساس و امنيتي مي باشد لذا پروژه مذكور با مشاركت سازنده معتبر داخلي (شركت مهندسي طرح انديشان ايمني و ارتباطات) و شركت آلماني(Sonnenburg) مورد تاييد  پدافند  غيرعامل  پتروشيمي بندر امام قرار گرفته و هم اكنون تجهيزات مكانيكي داخلي و سخت افزار هاي خارجي تهيه و درسايت در مرحله نصب مكانيكال ميباشد.تست هاي كارخانه اي (FAT) سيستم كنترل آماده انجام در كارخانه سازنده ميباشد.

4- الكتروموتورهاي ضد انفجار فشار ضعيفEEx-ed (با قدرت 0.25-160kw ) :

نياز مبرم صنايع نفت و گاز و پتروشيمي به الكتروموتورهاي ضدانفجار باعث گرديد كه شركت اسپك با ايجاد مشاركت (J.V) بين شركتهاي توانمند داخلي وخارجي، پروژه ساخت داخل الكتروموتورهاي ضدانفجار را همراه با انتقال دانش فني و تائيد آزمايشگاه هاي معتبر اروپايي براي اولين باردر كشور به انجام رساند .

5- الكتروموتورهاي ضدانفجار فشار قوي :

بدنبال انتقال دانش فني الكتروموتورهاي ضدانفجار فشار ضعيف و در راستاي سياست هاي شركت اسپك ،مراحل كار انتقال دانش فني الكتروموتورهاي ضدانفجار فشار قوي با همكاري ومشاركت شركت هاي معتبر خارجي وداخلي انجام شده و هم اكنون شاهد ساخت الكتروموتورهاي ضدانفجار فشار قوي در داخل كشور هستيم .

6- سوئيچ گيرهاي فشار متوسط Unimotor , Unisafe :

با توجه به نياز مبرم طرح هاي در دست اجراي صنايع پتروشيمي و بنا به رسالت شركت اسپك كه همانا پشتيباني از سازندگان داخلي همراه با انتقال دانش فني تحت ليسانس شركت هاي معتبر خارجي مي باشد ، پروژه ساخت تابلوهاي مذكور از طرف شركت اسپك پيگيري و با همكاري شركتهاي خارجي وداخلي به انجام رسيده است .

7- سوئيچ گيرهاي GIS 8DA10 :

شـركت اسپــك بــا همكاري شركت هاي سازنده معتبر خارجي وداخلي پروژه ساخت و انتقال دانش فني تابلوهاي مذكور را انجام و تابلوهاي مذكور تحويل مجتمع‌‌هاي پتروشيمي شده است .

8- انواع ترانسميتر (TT,PT,LT(DP) , FT(DP) ) :

انواع ترانسميتر از جمله ترانسميترهاي دما ، فشار ، سطح و فلو از جمله قطعات مهم ، حساس و مورد نياز كليه سايتها بوده و ساخت شركت هاي اروپاي غربي و آمريكا از جمله ABBو Fisher بوده و در انواع مختلف جهت خطوط انتقال فرآورده ها و مخازن كاربرد و از اهميت بالايي برخوردار است و توليد آن تنها در انحصار شركت‌هاي آمريكايي و اروپاي غربي مي‌باشد . شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركتهاي توانمندي داخلي نمود كه در نهايت ساخت اين ترانسميتر انجام شده است .

9- انواع فشارسنج و ترمومترهاي صنعتي (PRESSURE & TEMPRATURE GAUGES ) :

فشارسنج و دماسنج هاي صنعتي از جمله قطعات مهم ، حساس و مورد نياز كليه كارخانه ها بوده و ساخت شركت هاي اروپاي غربي و آمريكا از جمله WIKA آلمان ، BOURDON آمريكا RUGER سوييس ميباشد.اين قطعات به صورت هاي بُردن تيوب ، ديافراگمي ،ديفرانسيلي ، بهمراه مكانيكال سيل و … بوده و كاربرد آنها جهت اندازه گيري دماي كليه وسايل از جمله خطوط انتقال فرآورده ها و مخازن ميباشد و از اهميت بالايي برخوردار است و توليد آن تنها در انحصار شركت‌هاي آمريكايي ، اروپاي غربي و ژاپن مي‌باشد. شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركتهاي توانمندي داخلي نمود كه در نهايت كار ساخت اين ترمومترها توسط شركتهاي توانمند داخلي آغاز و محصولات توليدي در مجتمـع‌هاي پتـروشيمي مارون ، جم ، شيراز و … نصب و مورد بهره برداري قرار گرفته است.

10- چراغ هاي فلورسنت ضد انفجار:

چراغ هاي فلورسنت ضد انفجار از جمله نيازهاي مهم صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي و صنايع قابل انفجار و احتراق بوده و توليد آن در انحصار شركت هاي آمريكايي و اروپايي از جمله CEAG آلمان ،CHALMET انگليس و … بوده و جهت توليد به امكانات بسيار پيچيده جهت ساخت و انجام تست هاي ويژه(Type test) و همچنين دانش فني سطح بالا نياز است .اين چراغ ها به صورت سقفي و ديواري بوده و كاربرد آنها جهت روشنايي مناطق ويژه قابل انفجار (Hazardous Area) مي باشد. شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركتهاي توانمندي داخلي نمود كه در نهايت كار انتقال دانش فني و ساخت اين چراغ ها آغاز و محصولات توليدي در مجتمـع‌هاي پتـروشيمي مارون ،فجر و … نصب و مورد بهره برداري قرار گرفته است. هم اكنون چراغهاي فلورسنت ضد انفجار مورد نياز صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي توسط اين شركت قابل ساخت بوده و كشور در اين زمينه نيز خودكفا مي باشد.

11- انواع تجهيزات ضد  انفجار(J.B , GLAND,AIR CRAFT WARNING LIGHT , LCS ,…) :

تجهيزات ضد انفجار از جمله نيازهاي مهم صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي و صنايع قابل انفجار و احتراق بوده و توليد آن در انحصار شركت هاي آمريكايي بوده كه توليد و ساخت آنها به امكانات بسيار پيچيده و انجام تست هاي ويژه (Type test)و همچنين دانش فني سطح بالايي نياز دارد . شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركت هاي توانمند داخلي نموده است و هم اكنون تجهيزات ضد انفجار مورد نياز صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي توسط اين شركت قابل ساخت بوده و كشور در اين زمينه به خودكفائي رسيده است.

12- UPS 200 KVA دوبل موازي :

مولد هاي برق اضطراري بدون وقفه داراي دانش بسيار پيچيده بوده و ساخت شركت هاي اروپاي غربي و آمريكا از جمله GE آمريكا ، Choloride فرانسه و .. ميباشد.اين UPS ها به صورت AC و DC و همچنين Single و Parallel مي‌باشند و كاربرد آنها در تامين برق بدون وقفه بوده و از اهميت استراتژيك بالايي برخوردار است و توليد آن تنها در انحصار شركت‌هاي آمريكايي و اروپاي غربي مي‌باشد. شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركتهاي توانمندي داخلي نمود كه با توجه به توانايي علمي و فني بالاي جهاد دانشگاهي علم و صنعت ، قرارداد پژوهشي با شركت مذكور منعقد كه در گام اول به ترتيب UPS هاي 15 KVA ، 20 KVA و سپس60 KVA دوبل موازي ساخته و درمجتمـع‌هاي پتـروشيمي مارون ، جم ، مبين ، بندر پتروشيمي پارس و شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي نصب و مورد بهره برداري قرار گرفته است كه با توجه به توانايي شركت مذكور اين پروژه تا ساخت UPS هاي 200 KVA دوبـل موازي و همچنين UPS هاي سه فاز ادامه يافت و هم اكنون دستگــاه هاي مورد نياز صنايع نفت،گاز، پتروشيمي و كليه صنايع سنگين و نيــــروگاه ها توسط جهـــاد دانشگاهي علم و صنعت درحال ساخت بوده و كشور در اين زمينه نيز خودكفا مي باشد.

13- كابل هاي مسلح AWA و XLPE تا سطح ولتاژ 230 KV :

ساخت كابل هاي فشار قوي نياز به امكانات بسيار پيچيده جهت ساخت و انجام تست هاي ويژه (Type test) بوده و همچنين دانش فني سطح بالايي دارد و ساخت شركت هاي KERPEN , SUDKABLE , SIEMENS آلمان و FUJI ELECTRIC ژاپن مي باشد. كاربرد اين نوع كابل ها كه به صورت هاي AWA/XLPE و همچنين زره دار قلاف سربي ساخته ميشوند جهت انتقال برق فشار قوي از نيروگاه ها به كارخانجات،مجتمع هاي پتروشيمي ، پالايشگاهها بوده و از اهميت استراتژيك بالايي برخوردار است و توليد آن تنها در انحصار شركت‌هاي آلماني و ژاپني مي‌باشد. شركت اسپك پس از اعمال تحريم ها اقدام به شناسايي و ارزيابي شركتهاي توانمندي داخلي نمود كه با توجه به توانايي علمي و فني و خط توليد بالاي شركت هاي داخلي،كار ساخت كابل هاي فشار قوي تا سطح ولتاژ 132 KV آغاز و پس از تاييد و انجام Type test ها توسط شركت معتبر KEMA هلند ، كابل هاي خط انتقال مجتمـع‌هاي فجر و مبين (يوتيليتي هاي مناطق ويژه ماهشهر و عسلويه) توسط شركت هاي مذكور ساخته و مورد بهره برداري قرار گرفته است كه با توجه به توانايي شركت هاي فوق تا ساخت كابل هاي فشار قوي تا سطح ولتاژ 230 KV مي باشد ، هم اكنون كليه كابل هاي مورد نياز صنايع نفت ، گاز ، پتروشيمي ، نيروگاهها و خطوط انتقال برق در داخل كشور قابل ساخت بوده و كشور در اين زمينه نيز خودكفا مي باشد .

14- ساخت كابل فيلد باس :

كابل فيلدباس از جمله نيازهاي مهم و ضروري صنايع نفت و گاز و پتروشيمي مي باشد كه با پيشرفت تكنولوژي و ورود سيستم كنترل فيلد باس در صنعت ، تغييرات ويژه اي داشته كه منجر به توليد كابلهاي فيلد باس دردنيا شده است. به طور كلي فيلد باس يك شبكه ارتباطي دو طرفه سريال و تمام ديجيتال مابين تجهيزات ابزاردقيق هوشمند همچون سنسورها ، عملگرها ، ترانسميترها و… با كنترلر و كنترل مركزي مي باشد و هدف اين سيستم توزيع، كار كنترلي و استراتژي در كل تجهيزات فيلد مي باشد.

فهرست